Therapie 

Jezelf vinden & zijn

Stresscounseling & Relatietherapie & Gezinstherapie

 

 

 

stressbanner

Nieuws

Stresstherapie

  • Voel je je vaak onzeker, twijfelachtig, of angstig?
  • Kan je moeilijk beslissingen nemen of keuzes maken?
  • Heb je elke ochtend het gevoel al moe te zijn voordat je opstaat?
  • Heb je het idee dat alles in het leven tegenzit en er op nooit iets positiefs gebeurt?
  • Maak je je zorgen over je baan, financien, je relatie, of dat je juist geen relatie, werk hebt?
  • Voel je je vaak verdrietig, heb je last van stemmingswisselingen?
  • Vind je het moeilijk om datgene te zeggen wat je eigenlijk zou willen zeggen, maar het maar niet doet, omdat je anders bang bent dat mensen je niet aardig vinden? Je durft dus niet goed voor jezelf op te komen en bent bang om grenzen te stellen?

Als je een van bovenstaande vragen met JA kunt beantwoorden, weet dan dat je last hebt van stress. Neem dan contact op, dan gaan wij samen aan de slag, stress op de juiste manier in te zetten. 


Stress veroorzaakt zowel (vaak onverklaarbare) lichamelijke als geestelijke klachten. Malen in je hoofd, waardoor je slecht gaat slapen. Eén nachtje is niet erg, maar worden het er meer dan ga je ook lichamelijke klachten krijgen. Hoofdpijn, vermoeidheid, geen energie, vaak neusverkoudheid, geen zin meer in de dingen, overal tegenop zien. En op een gegeven moment zit je doodvermoeid op de bank zonder levenslust. De huisarts wijt het aan stress en geeft je een slaapmiddel. Is daar het probleem mee opgelost, nee. Vaak wordt het alleen nog maar erger.

Bedenk dat als je stressmotor de hele dag draait, je jezelf aan het uitputten bent, je bijnieren overuren draaien en deze uitgeput raken met alle gevolgen van dien. (de bijnieren maken het stresshormoon cortisol aan). Je belandt in een burn-out of nog erger, chronische vermoeidheid. En daar zit je dan. Wat nu!

Pak het probleem van de stress aan!

 

Samen gaan wij op zoek naar de kern van het probleem. Al snel wordt ervaren waar het probleem zit. Door op zoek te gaan waardoor jij stress ervaart en hoe jij hierop reageert en dus anders erop kan reageren, wordt de energiebalans hersteld. Je kracht komt terug, het zelfvertrouwen neemt toe en leer je op te komen voor jezelf. Hierdoor ga je je eigen grenzen herkennen, zien en hanteren. Doordat je zelf de oplossingen bedenkt, kun je deze ook voelen en er daadwerkelijk iets mee doen.

Hieronder een aantal eigenschappen waardoor stress zou kunnen ontstaan.

  • Perfectionisme
  • Ambitieus, prestatiegerichtheid, competitie, gehaastheid, niet ‘niets’ kunnen doen, vaak twee dingen tegelijk doen
  • Veel van zichzelf eisen en ‘moeten’
  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Grote betrokkenheid bij gezin of werk
  • Streven naar waardering van anderen
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, grenzen kunnen aangeven of voor zichzelf opkomen
  • Moeilijk steun kunnen vragen
  • Gevoelens slecht kunnen uiten
  • Gevoel weinig invloed te kunnen uitoefenen op de omgeving en het eigen leven
  • Pessimisme en een weinig positieve kijk op eigen prestaties
  • Trauma: verlies van een dierbare, echtscheiding, verlies van je baan, financiele zorgen, relatie die stress oplevert

  • Lichamelijke signalen, bijvoorbeeld: hoofdpijn, rugpijn, nekklachten, hartkloppingen, spijsverteringsstoornissen, slaapproblemen, vermoeidheid, rusteloosheid
  • Psychische signalen, bijvoorbeeld: prikkelbaar zijn, of cynisch, machteloosheid, verveling, tot niets komen, geen energie
  • Gedragssignalen, bijvoorbeeld: ineens veel alcohol gaan drinken, roken, drugs, overmatige behoefte aan sex, geen behoefte aan sociale contacten
  • Gedachten- of denksignalen, bijvoorbeeld: gaan malen in je hoofd, in een kringetje ronddraaien, geheugenproblemen, concentratieproblemen, negatieve gedachtenpatroon ontwikkelen

 

 

Delen

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
Cat Hair Remover